woensdag 5 september 2012

Ontheemd - Sameem Ali

OntheemdVerstoten door haar ouders groeit Sameem Ali op in een kindertehuis in Engeland. Op haar zesde mag ze eindelijk weer naar huis, maar wordt, aangekomen in de armoedigeen vieze woning van haar Pakistaanse familie, al snel aan het werk gezet en moet – 6 jaar oud – het huishouden draaiende houden, eten koken dat ze niet kent en dit alles ondergaan gebukt onder een niet-ophoudende stroom van verbale en lichamelijke mishandelingen. Sameems leven lijkt een ommekeer te krijgen als ze methaar moeder mee mag naar Pakistan. Wat een vakantie beloofde te zijn, blijkt een regelrechte nachtmerrie: Sameem wordt gedwongen te trouwen en keert 2 maanden later zwanger, maar zonder echtgenoot, terug naar Glasgow, waar de mishandelingen door haar familie onverminderd en zelfs heftiger doorgaan.

Het is ongelofelijk om te lezen hoe er van een kind van 6 wordt verwacht om het huishouden te doen, inclusief koken. Toevallig is mijn jongste dochter ook 6 en kan ik me niet voorstellen dat ik haar het huishouden zou laten doen, ik kan me niet voorstellen dat mijn kind van 6 zou moeten gaan koken…. Ik als moeder hoor dat te doen, een kind hoort een kind te zijn.. ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat een moeder zo harteloos kan zijn. Het is echt disgusting om te lezen hoe ‘onhygiensch’ ze leven.. bah!  Als ze 13 is en begint te menstrueren is het tijd voor een man.. ze wordt gedwongen te trouwen met een jongen van 20, die bij mij wel overkwam als een aardige jongen, maar ze was te angstig. Begrijpelijk als je het boek leest. Als met al een rot leven had Sameem, gelukkig heeft ze nu een lieve man en 2 zonen met wie ze een rustige leven heeft. Oktober 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten