woensdag 5 september 2012

Slumdog millionaire - Vikash Swarup

Slumdog MillionaireDe ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel werd verfilmd door Danny Boyle onder de naam Slumdog Millionaire. De film won vier Golden Globes en acht Oscars.

De arme, nauwelijks opgeleide Ram Mohammad Thomas doet mee aan een Indiase televisiequiz en is de eerste deelnemer die alle vragen juist beantwoordt. Hij wint het duizelingwekkende bedrag van een miljard roepie. Niemand gelooft dat zo'n eenvoudig iemand over zoveel kennis beschikt en hij wordt gearresteerd op verdenking van fraude.

Door middel van intimidatie probeert men hem afstand te laten doen van zijn prijs. Er zit voor de jonge Ram niets anders op dan te vertellen over zijn turbulente leven - een verhaal waarin de antwoorden op de quizvragen liggen opgeslagen.

Ik wist dus niet dat slumdog millionaire een verfilming was. Ik zag het boek liggen en heb het direct gekocht en direct gelezen, en erachteraan direct de film bekeken. Hierbij mijn conclusie: Het boek overtreft de film!! Ondanks dat de film 8 awards heeft gewonnen, ben ik van mening dat het boek 10x beter is dan de film. Waarom?? het boek heeft een andere reden waarom Ram Mohammed Thomas alias Jamal meedoet aan het spelprogramma. In het boek zijn er andere vragen, andere verhalen hoe hij de antwoorden weet, andere karakters.. kortom een boek om niet te vergeten. De film is leuk, maar het boek is nog leuker! Ik raad het iedereen aan om het boek te lezen!! februari 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten