woensdag 5 september 2012

Nadia - Consuelo S. Baehr

NadiaMiriam wordt aan het einde van de negentiende eeuw in een christelijk dorpje in Palestina geboren. Zij leeft in een wereld waarin sinds eeuwen niets veranderd is en trouwt met een man die haar familie voor haar uitgekozen heeft. Maar hoewel haar man een nobel en eerlijk karakter heeft, voelt zij zich onweerstaanbar aangetrokken tot Max, een westerse dokter. Nadia, het temperamentvolle, geheime liefdesknd van Miriam en Max, groeit op in het traditionele Palestijnse gezin van haar ‘vader’ en moeder. Maar als ze door ‘oom Max’ naar een westerse school wordt gestuurd, krijgt ze vele moderne ideeƃ«n. Ook zij wordt verliefd op een buitenlander, maar ook zij is niet onafhankelijk genoeg om te kunnen ontkomen aan de familitradities. Door een list van haar moeder trouwt ze met de zoon van een sjeik en net als Miriam veroorzaakt zij een grote tragedie door te proberen het leven van haar dochter te bepalen. Het is Nadia’s geadopteerde dochter Star die uiteindelijk de cirkel van gehoorzaamheid aan de oude waarden weet te doorbreken, die zich weet te onttrekken aan de normen van haar cultuur en die in het verre Amerika haar eigen leven zal gaan bepalen.

Dit is een boek dat ik jaaaaren terug heb gelezen. Afgezien van de boeken die op deze weblog staan, zijn er nog een hoop boeken die ik in mijn jongere jaren heb gelezen, en waarvan ik de titels en schrijvers van ben vergeten. Dit boek herken ik van de omslag en de titel Nadia kwam direct naar boven. Ik vond dit zo’n indrukwekkend boek, ik had dit boek geleend bij de bib. Ik ga dit boek direct in mijn lijst verwerken, ook al is het niet in mijn bezit, ik heb het gelezen.. daar gaat het om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten